Blog over de lancering van de ESA PROBA-2 satelliet vanuit Plesetsk Cosmodrome in northern Russia.

vrijdag 4 september 2009

Meer details over ons avontuur met het cargovliegtuig

4u30 Aankomst van ons team in Zaventem. Het inchecken verloopt keivlot aangezien we een heel speciale vlucht hebben (geen wachtrij).
5u15 Ontbijt op de luchthaven.
6:00 We rijden van de gate naar het cargovliegtuig met een crewbus. Aangekomen bij het cargovliegtuig ontmoeten we de Russische bemanning. Deze bestaat uit 11 bemanningsleden. Later leren (en begrijpen) we dat elk bemanningslid een specifieke taak in dit wel heel speciale vliegtuig heeft. Deze taken omvatten alles om het vliegtuig werkend te houden, dus van onderhoudsman tot boordkapitein. Het is zelfs zo dat de bemanning eigenlijk in dit vliegtuig leeft. Dezelfde bemanning leeft en voert er gedurende 3 maand na elkaar speciale vluchten uit. Daarna zijn ze voor 3 maand thuis. Eigenlijk best vergelijkbaar met het leven op een schip.
7:00 Vertrek is gepland voor 7u00 maar we mogen niet opstijgen wegens ontbrekende internationale veiligheidsstickers op de container. De stickers moeten nog door iemand geprint worden die onderweg is. We missen ons tijdslot om op te stijgen.
7:45 Stickers aangekomen en op container gekleefd. Verder wachten in cargovliegtuig voor een nieuw tijdslot...
8:34 Yes, we mogen vertrekken. Tijdens het wegslepen van het vliegtuig horen we plots een luid gekraak. Twee bemanningsleden nemen zo vlug ze kunnen gereedschap en rennen de ladder af om na te gaan wat er gebeurd is. Ik vrees dat er iets ernstig is misgegaan. Uiteindelijk komen ze vol vertrouwen terug in het vliegtuig en kan het slepen hervat worden. We hopen (ik in ieder geval) dat het landingsgestel intact is gebleven en dat het opstijgen en landen zonder problemen zal verlopen. Uiteindelijk is dit dan ook het geval.
8:40 Vliegtuig opgestegen richting Archangelsk. In Archangelsk maken we een tussenlanding voor Russische paspoortcontrole.
14:15 (lokale tijd) Geland in Archangelsk. Russische paspoortcontrole verloopt zonder problemen. We moesten een immigratieformulier invullen en gans het vliegtuig werd afgesnuffeld door 2 honden. We moeten opnieuw wachten op een document, deze keer van de Russische cargo controle...
16:38 Motoren opnieuw gestart; eindelijk mogen we doorvliegen naar onze eindbestemming, Plesetsk.
17:45 Geland in Plesetsk. Er staat ons een enorm ontvangstcommittee te wachten, wel 60 man! Er komt onmiddellijk een vrachtwagen aangereden om de container uit het vliegtuig op te laden. Alles verloopt op wieltjes (letterlijk en figuurlijk). Vanop de luchthaven gaat de container nu richting assemblagehal. Dit transport verloopt met een snelheid van slechts 10 km/h over een afstand van 45 km. Kunnen jullie rekenen? Inderdaad, ongeveer 4 uur duurt dit. Uiteindelijk komt de Proba-2 container rond 23u aan in de assemblagehal. Transport geslaagd en wij een ervaring rijker.

Nog enkele opvallende dingen van tijdens deze cargovlucht waren:
- de open en erg vriendelijke Russische bemanning
- het prachtig panoramisch zicht vanuit de koepel onderaan de neuskegel
- het interessante bezoek aan de navigatieruimte en aan de cockpit
- de prentjes van de Heilige Nikolaas in de cargoruimte en in de cockpit
- de vele been- en wandelruimte
- het enorme lawaai (tijdens de vlucht hebben we niet veel woorden met elkaar gewisseld)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten